Dietetyka

Dietetyka to prawidłowy sposób żywienia…

Dietetyka to prawidłowy sposób żywienia, który oddziałowe na nasze ciało, pomaga zachować młody wygląd, zapobiega wystąpieniu wielu chorób jak również ma wpływ na zdrowie psychiczne.
A jaka jest Twoja dieta?; zgodnie ze słowami Hipokratesa “ Jesteś tym, co jesz”
Co znaczy zdrowe odżywianie?
Jest dużo sloganów o zdrowym żywieniu, ale często ich źródło nie jest sprawdzone.
 
Kiedy jemy w odpowiednich ilościach pokarmy dobrej  jakości zawierające niezbędne aminokwasy, tłuszcze, minerały witaminy czy antyoksydanty to odżywiamy cały organizm,  mózg również. Naukowo stwierdzono, że 70% naszego zdrowia zależy od trybu życia, od naszej diety.
Podam kilka reguł, które warto przestrzegać.
  • Ważna jest regularność posiłków, co nie oznacza, że trzeba jeść o tych samych porach, ale żeby zachować regularne odstępy między posiłkami. Decydujące jest regularne  jedzenie w ciągu dnia.
  • Jedz 5 posiłków dziennie – nie u każdego to się sprawdza, czasem wystarczą  3-4 posiłki. Istotne jest, żeby 2 godziny przed snem nie jeść posiłku.
  • Pij wodę- Ile? Warto wiedzieć że nasz organizm potrzebuje wody do wszystkich reakcji biochemicznych jakie w nim zachodzą. Składamy się 70-80% z  wody! Powinniśmy pić 0,3-0,4l na 10kg masy ciała! W to wchodzą soki warzywne, zupy, sosy, herbatki ziołowe. Do wody warto dodać szczyptę soli, sok z cytryny, imbir, miód wówczas zwiększamy jej wchłanialność.
  • Wyeliminuj ze swojej diety mleko krowie, możesz zastąpić napojem mlecznym owsianym czy kokosowym lub ryżowym.
  • Gotuj potrawy w wodzie, na parze czy piecz w piekarniku w żaroodpornym naczyniu.
  • Jedz zdrowe tłuszcze! Twój mózg ich potrzebuje!Zlecane tłuszcze to olej kokosowy, oleje nierafinowane, rzepakowy, lniany konopny, masło klarowane.
  • Codzienna aktywność fizyczna zwłaszcza na słońcu, rób to co lubisz, spacery, bieganie, basen, rower czy rolki! Istotne jest żeby było to systematyczne, bez obciążania stawów! Słońce korzystnie wpływa na naszą gospodarkę hormonalną.
  • Jedz złożone węglowodany, potrzebne do prawidłowego metabolizmu jak również  przy każdym posiłku porcję warzyw; wszystkie jakie lubisz, moga byc surowe, gotowane, pieczone, soki warzywne i koktajle!
  • Ogranicz sól! Nie dosalaj na talerzu, używaj ziół.